Emas Dinar Aceh


Koleksi yang berharga aku perolehi dari sahabat yang memang kaya ilmu sejarah dan pengumpul koleksi matawang lama. Alhamdulillah emas dinar aceh ni di jual pada aku dengan harga yang boleh di katakan sebagai harga sahabat..lepas modal jer..hehhehe…kalau ikut pasaran semasa kat eBay harga dalam lingkungan RM185. Ada beberapa keping lagi turut dijual pada sahabat-sahabat lain sebagai koleksi.

Koleksi yang aku ada ni berusia hampir 430 tahun..lama tu..tak tau lah dah berapa generasi keturunan..

7-23-2009 11;30;40 AM

Hadapan:[KUNING:Ali][MERAH:ibn][HIJAU:Ala][BIRU:al-Din][OREN:Malik][MERAH JAMBU:al-Zahir]
Belakang:[KUNING:al-Sultan][MERAH:al-Adil]

Aceh dan Kita
Jiran yang paling hampir . Berkongsi sejarah tempat membangunnya Islam di daerah nusantara, Aceh dan Tanah Melayu berkongsi nostalgia. Aceh dan Tanah Melayu berkongsi aspirasi. Aceh sebuah negeri yang telah menyelamatkan maruah Islam tatkala ia diinjak-injak oleh orang kafir dgn penaklukan negeri Melaka. Pedagang Islam di diskriminasi, maka Aceh membuka daerahnya melayani pedagang Islam. Runtuhnya Melaka sebagai pusat perkembangan Islam, maka Aceh muncul menyelamatkan orang Melayu untuk terus berada dgn nikmat Islam sehingga ke hari ini. Mungkinkah sebaliknya akan berlaku sekiranya Aceh tidak muncul menggantikan Melaka sebagai pusat perkembangan Islam pada waktu itu? Wallahu’alam.
Sekian untuk perkongsian..
  1. jual harga brape rizz

      • rizzmerr
      • July 24th, 2009

      dalam koleksi aku ni ada 1 jer..niat mmg takmo jual..huhuhuhu…ada survey kat ebay SG diorang jual USD49.99 tapi tak pasti kurun brape punya

    • dian
    • July 25th, 2009

    he, he kalau ada lagi aku nak tu, boleh tanya aki kalau nak jual. ada penyimpan lagi banyak namanya tengkurizan. tengok kat sini
    http://tengkumirza.multiply.com/photos/album/49/Kepingan_Mata_Wang_Emas_Dirham_dari_Kerajaan_Acheh
    cumanya dia pun tak nak jual. akunya satu pun ada kawan kecek nak. bukan nilainya rm & RM tapi antiknya dan lamanye tu.

      • rizzmerr
      • July 27th, 2009

      hehe..betul tu..nilai antik tu yg sayang….dah tgk web tengkumirza tu…byk gak koleksi dia..aki kenal kot..

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: